shutterstock_552213274

Hey Accountant, hoe overtref jij de verwachtingen van je klant?

Wilco Kraaij 18 maart 2021

Toen ik in 2007 begon als consultant in de accountancymarkt vroeg ik steevast in gesprekken waarin onderscheid jij je van andere kantoren?. 9 van de 10 keer kreeg ik als antwoord kwaliteit. Veel medewerkers in de accountancy zijn netjes, vaak intern gericht, houden van vaktechniek en willen kwaliteit leveren. Deze eigenschappen zijn heel waardevol als je betrouwbare verantwoordingsinformatie levert aan uitvragende partijen, maar is het onderscheidend? 

 ”’De druppel dat hij overgestapt is, is dat hij de tip van een bijna gratis Tesla niet heeft gekregen”

Ben jij tevreden met je accountant? 

Als ik in contact kom met bedrijven/ondernemers (tegenwoordig eigenlijk vooral via werk en vroeger ook op feestjes) vraaik altijd of ze tevreden zijn met hun accountantOok vraag ik of ze wel eens gewisseld zijn van accountant. Ondernemers die wisselen klagen namelijk nooit over de kwaliteit van hun accountantDe reden is meestal een hoge rekening i.c.m. ik hoor maar één keer per jaar wat van mijn accountantOok zijn ze soms boos dat ze voor de hand liggende tips niet hebben gehad. Een goede vriend van mij was al langere tijd ontevreden om reden één maar de druppel dat hij overgestapte is dat hij de tip van een bijna gratis Tesla niet heeft gekregen.  

Voldoen aan klantverwachtingen 

“Voldoen aan de klantverwachtingen is tegenwoordig echt niet moeilijk” 

Voldoen aan de verwachtingen van klanten is makkelijker dan ze overtreffen. Ondernemers zoeken een accountant die hen helpt met de administratieve rompslompontzorging op complexe regelgeving en vooral een sparringpartner voor een vaste prijs per maand. Ze willen niet bang zijn dat er rekening komt als ze een keer hun accountant bellen maar snappen echt wel dat als ze complexere vragen stellen dat ze daar apart voor moeten betalen. Een accountant zei laatst tegen me voldoen aan de klantverwachtingen is tegenwoordig echt niet moeilijk”. De basis is standaardiseren, automatiseren, en plannen. Zorg dat je de online administratie automatiseert en voldoende bij bent zodat de klant hiermee ook altijd de basis op orde heeftHet zal je verbazen hoeveel klanten daar twee mappen met twee tabbladen voor hebben (inkoop/verkoop nog te betalen/betaald) ondanks dat ze een goed administratief pakket gebruikenZorg dat je de standaard adviezen scherp hebt, zoals destijds de Tesla en signaleer of de VA moet worden bijgesteld of dat er nog wat ruimte is de WKRdingen die standaard uit Accountancy Gemak rollenEn het belangrijkste; plan proactief contactmomenten om even bij te praten en dit soort informatie te delen en tips te geven. Iedereen die werkt in de accountancy weet dat het altijd druk is; er is altijd een deadline dus als je dat contact niet gestructureerd vormgeeft val je terug naar de situatie dat je kwalitatief de klant geweldig ontzorgt. Maar doordat hij niks van je hoort snapt hij niet wat je doet voor die hoge rekening.   

Klantverwachting overtreffen 

Klantverwachtingen overtreffen gaat uiteraard verder. Natuurlijk is de basis hetzelfde en daarin moet je echt als organisatie investeren. Enerzijds in een cultuur van automatisering, samenwerking en proactief klantcontact; anderzijds in systemen die jouw van de benodigde data voorzienHet beste idee dat ik heb gehoord is dat accountants met multidisciplinaire teams periodiek in de huid van de betreffende ondernemer probeerden te kruipen. Wat zou jij doen als je nu in die branche zit? Zijn er zaken waarin we kunnen helpen, risico’s? Dat leidt vaak tot verrassende inzichten. Je hoeft geen antwoorden te hebben, meestal is het stellen van den de vragen en het onderzoeken van de oplossing al voldoende. Daarna kun je meebouwen om zaken in gang te zetten, processen anders te laten verlopen of in een stuk coaching in verandering.  

Verwachtingen overtreffen met Accountancy Gemak  

Verwachtingen overtreffen begint bij het doorgronden van de behoeften van de klant. Dat is ook het uitgangspunt van Accountancy Gemak. Het heeft als doel meerwaarde in werkzaamheden te creëren die over de verschillende domeinen heen gaatVanuit één dataset word jij als adviseur geholpen om die klant klantspecifieke meerwaarde te leveren die verder gaat dan zaken die je kunt automatiseren. Jouw kennis van de klant en zijn onderneming combineren met data en dat creatief inzetten om de verwachtingen van jouw klant te overtreffen, dat vind ik het allermooiste van het accountants vak!   

Benieuwhoe Accountancy Gemak jou kan helpen verwachtingen te overtreffen?

Download de gratis e-guide