_VD19506

Hoe belangrijk is een loonstrook nog?

Hoe belangrijk is een loonstrook nog? Dat is een vraag die ik steeds vaker stel aan mensen in mijn omgeving. Een interessante vraag met wisselende reacties, zowel van klanten als van collega’s. Tuurlijk is die loonstrook belangrijk! Maar is dat in alle situaties ook echt zo? Het is belangrijk als er mutaties in je loon plaatsvinden, of als je je belastingaangifte moet doen, maar verder gaat het eigenlijk vooral om de betaling. Wie kijkt er nou echt nog naar zijn of haar loonstrook?

Nut en noodzaak
Mutaties en belastingaangifte dus. De loonstrook heeft ook een financiële noodzaak, bijvoorbeeld als je een hypotheekaanvraag indient bij de bank. Dit is niet echt sexy en komt ook niet maandelijks terug. Er is daarbij ook steeds minder binding met een loonstrook. Zoals eerder gezegd; zolang de betaling maar plaatsvindt is een loonstrook niet belangrijk.

Er lijkt zo amper nog een noodzaak in die loonstrook te zitten, maar nuttig én noodzakelijk is het zeker op bepaalde momenten. En juist op die momenten wil je ook dat het gewoon goed geregeld is en je overal bij kan zonder op iemand vanuit de salarisadministratie te moeten wachten. Want iedereen doet toch zijn of haar belastingaangifte in de avonduren? Heel irritant als je dan net niet alles hebt.

Belang van digitale loonstroken
Als we het dan hebben over loonstroken, dan geven met name de digitale versies ontzettend veel voordelen voor een organisatie, op veel verschillende vlakken:

  • Medewerkerstevredenheid: Als we kijken naar die eerdere nut en noodzaak, is het belangrijk dat de medewerker centraal staat en zij de informatie en inzichten krijgen wanneer zij dat nodig hebben. Een eigen portal waar de medewerker op in kan loggen en alle loonstroken, jaaropgaven, declaraties, vrije dagen, etc. bij elkaar heeft staan, geeft ontzettend veel flexibiliteit. Het stukje zelf in controle zijn van informatie wanneer iemand daar behoefte aan heeft, is erg belangrijk voor je medewerkerstevredenheid.
  • Veiligheid en betrouwbaarheid: Persoonlijke NAW-gegevens, precieze loon, eventuele bonussen en alle andere gevoelige informatie door de brievenbus? Maar wat nou als er een zak met post kwijtraakt? En wat moet je medewerker met al die post? De loonstrookjes via de post kunnen vragen en problemen opleveren bij je medewerkers. De digitale loonstrook is een veel veiligere optie. Door die digitale loonstroken in een eigen portal te hebben, waar je medewerkers alleen bij kunnen door middel van tweefactor-authenticatie, verzeker je dat privacygevoelige-gegevens beschermd blijven.
  • Efficiëntie: Door digitale loonstroken aan te bieden in een portal, waar je medewerkers dus altijd bij kunnen, verhoog je ook nog eens de efficiëntie van je salarisadministrateurs of HR-personeel. Zij kunnen zich meer focussen op hun complexe zaken in plaats van uit hun werk getrokken te worden om weer ergens een loonstrook op te moeten snorren die binnen 5 minuten bij de medewerker moet zijn, aangezien hij of zij nu bij de bank zit en die informatie nodig heeft.
  • Kostenbesparing: Een fijne bijkomstigheid is ook een flinke kostenbesparing. De gemiddelde frankering- en handelingskosten liggen voor organisaties op zo’n € 1,50 per loonstrook per persoon, per maand. Reken maar uit wat dat je maandelijks kost. Door alles aan te bieden in een portal dalen die kosten zo naar zo’n € 0,50 per loonstrook per persoon, per maand. Die besparing tikt aardig aan op jaarbasis.

Weet jij hoeveel mensen in jouw organisatie daadwerkelijk naar hun loonstrook kijken? Misschien niet zoveel als je hoopt of denkt, maar regel het in ieder geval goed voor ze zodat zij de controle hebben. Wil je meer weten over digitale loonstroken en wat het voor jouw bedrijf kan betekenen? Klik hier voor meer informatie over HR & Salaris Gemak