Wat zijn de nadelen van het gebruik van een (SBR-/PKI-Overheids- of BAPI)verzamelcertificaat?

Om aangiftes te kunnen indienen via andere software dan die van de Belastingdienst zelf, heeft u een certificaat nodig. Daarmee worden de gegevens in uw aangifte versleuteld verzonden naar de Belastingdienst. Het voordeel van een dergelijk certificaat ten opzichte van de codes die de Belastingdienst voor zijn programmatuur vraagt, is dat u niet langer over de codes van al uw cliënten hoeft te beschikken.

U kunt ervoor kiezen om een eigen certificaat aan te schaffen. De kosten daarvan bedragen minimaal € 175 excl. btw per jaar. Met een eigen certificaat kunt u digitaal een kopie van de aanslagen van uw cliënten ontvangen in de applicatie van Fiscaal Gemak (het SBA-bericht), uitstel aanvragen onder de becon-regeling en gebruik maken van de VIA.

Als u bovenstaande niet wilt ontvangen, maar wel aangiftes wilt verzenden, kunt u het verzamelcertificaat gebruiken. Het verzamelcertificaat kost u slechts eenmalig €50 administratiekosten excl. btw. U verzendt dan samen met anderen uw aangiftes over dit verzamelcertificaat. Uiteraard wordt wel uw beconnummer met de aangiftes meegezonden waardoor het voor de Belastingdienst helder is welke intermediair de aangiftes heeft ingediend. De Belastingdienst kan op een verzamelcertificaat geen SBA-bericht of uitstel terugkoppelen, omdat het voor hen niet duidelijk is naar welk account de kopie van de aanslag moet worden verzonden.